Nederlandse wijn wordt nooit echte concurrent voor 'echte wijnlanden'.
"Zolang de productie relatief klein is en de Nederlandse wijn een rariteit blijft, gaat alles prima. De verkoop aan toeristen en je eigen omgeving vormen goede verdienmodellen", zegt Cees van Casteren, voorzitter van de Verenigde Vinologen Nederland (VVN).
Het aantal commerciële wijngaarden is sinds 2000 in vogelvlucht toegenomen, er zijn er nu naar schatting zo'n 160 tot 170 volgens de telling van het Wijngaardeniersgilde Nederland.
"Sommige boeren hebben genoeg van de eeuwig veranderende wetten en regels en sociale onvrede met intensieve veeteelt. Zij ruimen de varkensstal op en plaatsen er wijnranken voor in de plaats", verklaart Van Casteren de toename.
Het totale oppervlakte wordt door het Wijngaardeniersgilde Nederland geschat op een kleine 300 hectare. Die cijfers steken schril af tegen bijvoorbeeld de Bordeaux-streek, daar wordt op 115.000 hectaren wijn gemaakt. Eén wijnboer in Chili heeft volgens Van Casteren meer grond dan alle wijngaarden in heel Nederland bij elkaar.
Maar zodra Nederland zich gaat meten met de internationaal gerenommeerde wijnlanden, komen er problemen. "Als zij moeten gaan nadenken over de distributie zijn er meer risico's. Nederlandse wijn moet bij vergroting van het oppervlak meer concurreren met de internationale wijnproductie", zegt de VVN-voorzitter.
'De concurrentie is heel groot omdat er wereldwijd al jaren een structureel wijnoverschot is. Inkopers van bijvoorbeeld supermarkten kunnen zo alles bepalen over de merken en de prijzen", Vooralsnog heeft dit volgens hem nu nog geen effect op de Nederlandse wijnenmarkt."
Lees verder op nu.nl: http://www.nu.nl/weekend/3807989/nederlandse-wijn-wordt-nooit-concurrentie-echte-wijnlanden.html